S O M E T H I N G  F O R  Y O U R  M I N D,  B O D Y  &  S O U L 

Hatha en Vinyasa Yoga in Arnhem


HATHA YOGA | SASWITHA METHODIEK

Door de rustige, meditatieve, verstilde houdingen tijdens een Hatha yogales is er ruimte om de aandacht naar binnen te richten. Fysieke en mentale grenzen worden zo op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor innerlijke rust en meer vitaliteit.

WAT IS SASWITHA METHODIEK
Kenmerkend van een Saswitha Yogales is dat de statische houding eerst wordt voorbereid met dynamische houdingen. De adem is de dragende kracht van elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht wat leidt tot meer stilte in het hoofd. Na een reeks houdingen  is er aandacht voor het navoelen en het ervaren van verschilsbewustwording.

VOORDELEN
Tijdens Hatha Yoga ontwikkel je meer lichaams- en adembeheersing. Het vergroot je bewustzijn waardoor je minder op de automatische piloot leeft. Dit betekent meer aandacht, meer mindfulness, meer voelen en ervaren, wat uiteindelijk zorgt voor meer verbinding met jezelf en je omgeving.
Klik hier voor nog meer voordelen van Hatha Yoga.

VOOR WIE
Hatha Yoga is geschikt voor zowel de beginnende als de meer gevorderde yogi. Ben je gedreven, een perfectionist óf heb je bijvoorbeeld een (té) groot verantwoordelijkheidsgevoel? Tijdens de Hatha Yoga word je meer zelfbewust. Grenzen worden opgezocht, (h)erkend en daar waar nodig is geaccepteerd, verruimd of juist gereduceerd. Lukt dit je op de mat? Dan ook in het dagelijks leven!

VINYASA YOGA |  FLOW YOGA

Vinyasa Yoga is afgeleid van Ashtanga Yoga en wordt ook wel Flow Yoga genoemd. Het is een dynamische (Yang) vorm waarbij de houdingen in een zachte en vloeiende beweging in elkaar overgaan. De zonnegroetserie is een terugkerend element en de (ujjayi) adem wordt met de flow-beweging gesynchroniseerd. Afhankelijk van het thema, kunnen de houdingen variëren tussen zacht en vloeiend tot krachtig en statisch.

VOORDELEN 
Deze yogavorm brengt je lichaam en geest tot rust, het vergroot je kracht, souplesse en het brengt je stresslevels omlaag. De lessen zijn vaak onvoorspelbaar en door de dynamische beweging en  de sterke focus op lichaam en adem, kom je makkelijker uit je hoofd en in je lijf!
Klik hier voor nog meer voordelen van Vinyasa Yoga.

VOOR WIE
Voor iedereen die van bewegen houdt. Vinyasa Yoga is een meditatie in beweging! Doordat de lessen onvoorspelbaar zijn, kan deze yogavorm behulpzaam zijn voor mensen met een overactieve geest of burn-out klachten hebben. Ben je een sporter en zoek je naast je huidige (kracht)sport een ontspannende aanvulling? Vinyasa Yoga helpt goed bij het ontspannen van je spieren, voorkomt blessures en je krijgt een betere focus en adembeheersing.

De houdingen worden door een ieder naar eigen kunnen aangenomen en er is geen sprake van competitie.

 

VERSCHIL HATHA EN VINYASA YOGA?

Bij Hatha Yoga zijn de houdingen meer los van elkaar en statischer, waardoor (zelf)onderzoek goed mogelijk is. Ook is er meer aandacht voor verschilsbewustwording, waarbij het effect van de houding wordt nagevoeld. Zo leer je bij Hatha Yoga de adem in verschillende gebieden te ervaren en te verruimen.

Vinyasa Yoga is een aaneenschakeling van houdingen (flow) waarbij de (ujjayi)adem de verbindende factor is. Vinyasa Yoga wordt ook wel Flow Yoga genoemd. De balans tussen inspanning en ontspanning worden op een dynamische, rustige manier opgezocht. Doordat de houdingen in een vloeiende beweging worden uitgevoerd, ontstaat als er een ‘mindful-flow’.